Saturday 12 October 2013

Tips hapuskan kulit berminyak..

Hai,asalamualaikum...

Korang tahu wajah adalah anggota tubuh yang sangat berharga. Korang kena tahu tau cara merawat wajah berminyak karena wajah merupakan perwakilan dari diri kita dan orang akan melihat baik atau tidak nya seseorang biasanya dilihat dari wajah betul x?Untuk menjadi orang yang dipercayai orang atau supaya korang memiliki rasa percaya diri yang tinggi, tentu faktor wajah ini harus menjadi sorotan. Jika wajah korang terlihat bersih dan bersinar maka itu akan menambah kepercayaan diri dan kepercayaan dari orang lain. Macam mana kalau wajah korang kusam atau berminyak? Tentunya akan menurunkan tingkat percaya diri korang kan?




  
Kalau wajah korang berminyak jika terkena kotoran dan debu bisa boleh menyebabkan jerawat tau.Sebab itulah korang kene tahu sekali merawat dan membersihkan wajah berminyak. Sebelum korang tau bagaimana cara merawat kulit berminyak, korang kena tahu terlebih dahulu punca kulit korang berminyak...

a.      Pola Makan Tidak Sehat, pola makan yang buruk akan menjadi penyebab lebihnya kadar minyak, terlalu banyaknya lemak dalam tubuh yang bisa berasal dari makan-makanan yang manis dan berlemak tinggi. Caranya korang kena kurangkan makanan yang banyak minyak, seperti gorengan dan lebihkan makan makanan yang mengandung sayuran.

b.      Faktor Hormonal, adalah salah satu penyebab kulit menjadi berminyak, hormon yang tidak seimbang atau pada saat masa puber biasanya wajah memproduksi minyak berlebih.

c.       Pemilihan jenis kosmetik yang tidak tepat . Pemilihan kosmetik yang salah juga bisa meyebabkan kadar minyak di wajah menjadi meningkat, untuk hal ini sebaiknya korang berkonsultasi dengan dokter kulit.

d.      Faktor keturunan .Faktor ini juga menjadi faktor kulit berminyak, biasanya orang tua yang mempunyai masalah kulit berminyak, akan diwariskan juga ke anaknya.

e.      Penggunaan obat untuk KB juga bisa memicu kulit menjadi berminyak.


Sekarang korang kene tahu pula cara merawat kulit berminyak...




  •       Mencuci Muka Teratur
Cuci muka korang paling tidak sehari dua kali dengan sabun pencuci muka. Tentunya sabun pencuci muka yang khusus untuk menghilangkan minyak pada wajah, dan tentunya sesuai dengan kulit korang. Jangan terlalu sering mencuci muka dalam satu hari, ini untuk mengurangi produksi sebum. Gunakan pembersih muka yang berbahan dasar minyak sebagai penghilang sebum.Masa korang bersihkan muka korang kenalah gosongkan disekitar dahi, hidung, dan dagu dengan bersih. Lakukan pemijatan searah jarum jam, ini akan memberikan hasil yang optima yang ada dapa kulit muka korang ye...


  • Menggunakan Make up yang tepat
Beberapa bahan make up, seperti foundation dan bedak, juga bisa digunakan untuk mengontrol minyak pada wajah korang. Gunakan make up berbahan dasar mineral untuk menghindari munculnya jerawat pada muka korang yang comel tu.. Boleh juga pilih jenis bedak bubuk agar mampu menyerap minyak seperti spons.

Pilihlah produk kecantikan yang dikhususkan untuk kulit berminyak. Hal ini bisa koeang tengok di iklan-iklan. Namun alangkah lebih baiknya korang konsultasikan ke dokter kulit supaya penanganannya tepat. Ada produk-produk kecantikan yang kandungannya bekerja untuk menetralisir kelebihan minyak pada wajah korang.



  • Pakai scrub atau masker
Minimal satu minggu satu kali sebaiknya korang mengolesi wajah korang dengan scrub, masker, atau peeling. Korang kena pandai memilih produk yang sesuai dengan sensitivitas kulit, atua jika ingin perawatan secara alami, gunakan bahan-bahan alami seperti buah-buahan untuk masker di wajah.
  • Gunakan Kertas Penyerap Minyak
Ketika wajah terlihat berminyak, gunakan kertas khusus penyerap minyak dengan cara menepuk-nepukkannya dengan pelan. Jangan digosok-gosok karena bisa menyebabkan iritasi dan menyebabkan make up berantakan. Untuk menghilangkan minyak dilarang menggunakan toner yang berkadar alkohol tinggi, ni boleh menjadi penyebab timbulnya jerawat.


Hal- Hal yang sebaiknya dihindari

1. Menggunakan tabir surya yang berlebihan. Hal ni boleh membuat wajah korang semakin tampak berminyak. Jadi jika korang ingin menggunakan tabir surya pakailah secukupnya jika korang akan keluar rumah jee.
Hindari makanan pedas, karena makanan pedas boleh memacu keluarnya minyak yang sangat tinggi pada wajah.

2. Jika kulit anda berminyak, hindarilah produk-produk yang memiliki kandungan alkohol tinggi. Hal itu karena Alkohol bisa menghilangkan kadar minyak alami pada kulit yang akan memicu kelenjar minyak bekerja ganda, sehingga minyak yang dikeluarkan lebih banyak.

3. Hindarilah produk pembersih yang membuat kulit korang menjadi kering. Jika kulit kering maka lapisan kulit korang dapat menyusut. Hal ini akan menghambat minyak masuk ke pori-pori yang menyumbat dan berakibat iritasi pada kulit.




Waaaaa..lihat lah wajah ku yang cantik ini..huhu..Wajah cantik seperti ini lah korang akan dapat kalau korang gunakan tips2 yang aku berikan tadi..Ala ini kan untuk kecantikan muka korang jugak apa salahnya kalau korang jaganye dengan sebaik-baiknya.Selepas korang alami kecantikan itu keyakinan korang bertambah tinggi dan korang akan rasa selasa,tenang apabila berjalan dikhlayak ramai...Cuba lah dan renung-renungkan lah ye..ok lh terima kasih kepada korang yang sudi baca blog aku ye...bye-bye..


 - Teira Sunny




5 comments:

  1. salam.thanx for the useful tips!
    :)
    nnt free singgahla ke blog noly ye
    www.nolyanna.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. thanks for sharing...
    anyway dah follow blog awak....

    http://thestoryofayna.blogspot.com/

    ReplyDelete